SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número02Psicanálise e educação: os paradoxos da alteridadeEducar: da alteridade ao estilo índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Realidade

versão impressa ISSN 0100-3143

Resumo

LAJONQUIERE, Leandro de. A palavra e as condições da educação escolar. Educ. Real. [online]. 2013, vol.38, n.02, pp.455-469. ISSN 0100-3143.

Recent studies on school management and results have pointed to the relevance of the socalled ‘teacher effect’ as a factor linked to the performance of pupils. The premise developed in this article is that such studies end up paradoxically demonstrating the relevance of the psychoanalytic reflection, which stresses the status of the teacher’s speech within a filial teaching tradition as a necessary condition in school education.

Palavras-chave : Teacher’s Speech; Psychoanalysis and Education; Freud and Education; Desire and Education; School Assessment.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )