SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número02Políticas educativas, intersetorialidade e desenvolvimento localA condição de aluno- professor de língua inglesa em discussão: estágio, identidade e agência índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Realidade

versão impressa ISSN 0100-3143

Resumo

BRUM, Ceres Karam. O gauchismo e as escolas: a diversidade cultural em questão. Educ. Real. [online]. 2013, vol.38, n.02, pp.649-667. ISSN 0100-3143.

In this text we wish to perform a reflection about Gauchism and Traditionalism in Rio Grande do Sul. We start from the mythical construction of the gaucho figure and its uses by Gauchism, which identifies this figure as the ideal pattern to be internalized by multiple learning processes. As a conclusion, we want to highlight some dimensions of the discourse of cultural diversity in contexts such as the cult of Gauchism and of the Traditionalism nowadays. We are based on a bibliographic analysis and fieldwork which demonstrate the educational scenery as a field of disputed permeated by different forms of symbolic violence, which involves ideas, values and imaginaries in the processes of construction of regional identities.

Palavras-chave : Tradicionalism; Gauchism; Education; Identity; Territory; Region.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )