SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 número3A Escolha da Tradição: o campo de possíveis para os estudantes do IFSPMarketing e Educação Política: um estudo sobre agentes, estratégias e interpretações da cultura índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Educação e Realidade

versión impresa ISSN 0100-3143versión On-line ISSN 2175-6236

Resumen

POLI, Maria Cristina  y  FAISSOL, Katia Regina. Adolescence in Art (and psychoanalysis): school projects . Educ. Real. [online]. 2016, vol.41, n.3, pp.833-851.  Epub 09-Nov-2015. ISSN 2175-6236.  https://doi.org/10.1590/2175-623651152.

This paper discusses the process of becoming an adolescent in the contemporary world through the lens of psychoanalysis, from a work in a federal public school in the city of Rio de Janeiro. We based our intervention with teenagers on the presentation of the projects Múltiplas Vozes (Multiple Voices) and Refazer (Re-do), giving them the opportunity to expand the symbolic universe in which they live through the encounter with some artistic expressions. This way, the opportunities to unveil new ways on creating new social bonds in the process of insertion in the adult world are expanded.

Palabras clave : Adolescence; Art; Psychoanalysis; School.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )