SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número3Pensamento Crítico e Desafios na Educação para a Cidadania Democrática: um estudo etnográfico em escolas de ensino fundamental na GréciaA Simbologia dos Apelidos na Vida Cotidiana Escolar índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Realidade

versão impressa ISSN 0100-3143versão On-line ISSN 2175-6236

Resumo

PERALES FRANCO, Cristina. An Ethnographic Approach to School Convivencia. Educ. Real. [online]. 2018, vol.43, n.3, pp.887-907. ISSN 2175-6236.  https://doi.org/10.1590/2175-623674800.

Convivencia is a Spanish concept that addresses the ways of living together, living with others. School convivencia in particular is formed by the tapestry of social relations that construct the everyday life in schools, and it provides the relational elements and boundaries where the school experience is constructed. This article derives from an investigation of the relationships between two Mexican primary schools and their local communities and their implications for school convivencia. It presents two challenges of analysing school convivencia from an ethnographic perspective: the struggle between restrictive and comprehensive approaches and the tension between the specific and the complex in understanding convivencia.

Palavras-chave : School Convivencia; Ethnography; Community-School Relationships; School Violence; School Coexistence.

        · resumo em Inglês     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )