SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.44 número2Narrativas de Transição, Eventos Priming, Processos Reprodutivos nas Vidas das Famílias Negras que vivem na PobrezaInfância, Identidade Étnica e Conhecimentos de Matriz Africana na Escola índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Realidade

versão impressa ISSN 0100-3143versão On-line ISSN 2175-6236

Resumo

SILVA, Nancy Lamenza Sholl da  e  PAOLI, Antonio. Between Cracks and Bridges: childhood, ethno-racial marks and formation. Educ. Real. [online]. 2019, vol.44, n.2, e88356.  Epub 26-Jun-2019. ISSN 2175-6236.  https://doi.org/10.1590/2175-623688356.

Considering the dialogicity proposed by Paulo Freire, we will develop a reflexive dialogue through an exchange of letters between a Brazilian psychologist and a Mexican social scientist. Through the concepts of narrative, mark and place of speech we intend to answer two questions: What transformations and displacements have produced the debate on ethnic-racial relations and the issue of childhood in the formations in psychology and social sciences? What strategies and care should we have as educators in a training process in order not to reproduce structural violence?

Palavras-chave : Childhoods; Narrative; Ethnic-Racial Mark; Place of Speech; Formation.

        · resumo em Espanhol     · texto em Espanhol | Inglês     · Inglês ( pdf ) | Espanhol ( pdf )