SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.44 número2Flexibilização e Intensificação do Trabalho Docente no Brasil e em PortugalDecolonizando o Ensino de Língua Inglesa para Populações Indígenas Brasileiras índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Realidade

versão impressa ISSN 0100-3143versão On-line ISSN 2175-6236

Resumo

DUARTE, Rosália  e  GUSMAO, Milene. Representations of Women in Germaine Dulac's Visual Pedagogy. Educ. Real. [online]. 2019, vol.44, n.2, e81590.  Epub 26-Mar-2019. ISSN 2175-6236.  https://doi.org/10.1590/2175-623681590.

This paper presents the results of a study about representations of women in movies by the French filmmaker Germaine Dulac in the 1920s. Based on articles written by the director and the analyze of two of her films, namely La souriente madame Beudet (1922) and L'Invitation au Voyage (1927), the aesthetic options that guided her visual pedagogy are described and analyzed. In this perspective, it is taken into account the controversy around the aesthetic/political configuration of cinema as art and the struggle for the emancipation of women, of which she actively participated. The arguments highlight the role of education by/for the cinema within the framework of the relations between movies, memory and formative processes.

Palavras-chave : Dulac; Visual Pedagogy; Representation of Women; Cinema.

        · resumo em Português     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )