SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.44 número4Semiformação Literária: a instrumentalização da literatura na nova BNCCPesquisar com a Arte: ética e estética da existência índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Realidade

versão impressa ISSN 0100-3143versão On-line ISSN 2175-6236

Resumo

MOREIRA, Jasmine  e  CESAR, Maria Rita de Assis. Gender Ideology: an analysis methodology. Educ. Real. [online]. 2019, vol.44, n.4, e86456.  Epub 14-Nov-2019. ISSN 2175-6236.  https://doi.org/10.1590/2175-623686456.

This paper proposes a two-step model for the inference of discourse on textual databases. The focus is on gender ideology and the action of EscolasemPartido.org and the Free Brazil Movement (Movimento Brasil Livre) on social networks, as well as the presence of the debate on the subject in the Chamber of Deputies. The first stage consists of a discourse analysis, made from the contributions of Michel Foucault and Judith Butler. The second stage consists of verifying the materiality of discourse in selected documents, using a topic modeling method based on latent Dirichlet allocation - LDA. It is concluded that the methodology allows one to infer the presence of the discourse of gender ideology on social networks, driving its reception by the parliamentary debate.

Palavras-chave : Discourse Inference; Discourse Analysis; Gender Ideology; Escola sem Partido; Social Media.

        · resumo em Português     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )