SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.45 número1Experiências na Pós-Graduação, Comportamento nas Redes Sociais e Bem-EstarEducação dos Sentidos no Tempo Livre: o olhar como entretenimento índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Realidade

versão impressa ISSN 0100-3143versão On-line ISSN 2175-6236

Resumo

FERRARI, Anderson  e  OLIVEIRA, Bruna Tostes de. Markings in School: pichação, graffiti, and subjectivities in art education. Educ. Real. [online]. 2020, vol.45, n.1, e88923.  Epub 30-Jan-2020. ISSN 2175-6236.  https://doi.org/10.1590/2175-623688923.

How can images produce students as subjects belonging, or not, to a certain place? This issue led us to what is known as pichação, to understand the processes of subject constitution amid discourses of appreciation and of devaluation of this form of expression and of marking in the city. We work from a poststructuralist perspective, inspired by Michel Foucault’s studies, to affirm that we are the result of discourses crossed by power relations. Thus, pichação becomes a matter of different discourses immersed in the games of truth and falsehood that end up constituting this object of thought.

Palavras-chave : Pichação; Graffiti; Art; Subjectivities; Schools.

        · resumo em Português     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )