SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.46 issue4Contributions of the Universal Design for Learning to Distance EducationThe Configuration of Exclusive Pedagogies in Secondary Education: analysis of critical processes in an educational center on the outskirts of Montevideo author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Educação e Realidade

Print version ISSN 0100-3143On-line version ISSN 2175-6236

Abstract

SILVA, Tatiane  and  CUNHA, Marcus Vinicius da. A Metáfora Fundamental da Sofística. Educ. Real. [online]. 2021, vol.46, n.4, e106799.  Epub Nov 22, 2021. ISSN 2175-6236.  https://doi.org/10.1590/2175-6236106799.

Este artigo analisa a metáfora como estratégia discursiva destinada a explicar e a difundir os conceitos que sustentam as doutrinas em geral e as doutrinas educacionais em particular. Examina a metáfora cultivo como metáfora fundamental da educação, bem como a sua suposta origem na Sofística, e propõe substituí-la pela metáfora navegação. Esta substituição permite atribuir novos significados tanto à prática dos sofistas quanto ao ofício de educar no decorrer da história e na atualidade, impondo desafios à formação inicial e continuada de professores.

Keywords : Metáfora; Sofística; Educação Contemporânea.

        · abstract in English     · text in English | Portuguese     · English ( pdf ) | Portuguese ( pdf )