SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.40 número1Pensar a escola a partir de Foucault: uma instituição disciplinar em crise?Inventar diagramas para transbordar o arquivo que delimita a docência índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Inter Ação

versão impressa ISSN 0101-7136

Resumo

ZUMANO HERNANDEZ, Fermín. The Blindness of Tiresias: notes for an apology of the foucauldian teacher. Rev. Inter Ação [online]. 2015, vol.40, n.1, pp.19-35. ISSN 0101-7136.  https://doi.org/10.0104/interacao.2015.401.02.

This paper deals with an epistemological analysis of the genesis of social institutions in Modernity. It then proposes an on-line inquiry into the contradictions inherent to the epistemological discourse itself, and within the context of Foucault‟s analysis of power relationships and institutionalization, proceeds towards the possibility of establishing a genealogy of knowledge, diversity of knowledge, and the conflict of knowledge. The ultimate aim of my text is to understand the school as the place where the conflict of knowledge reaches its highest expression.

Palavras-chave : Modernity; Knowledge; Social Institution; Institution.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )