SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.40 número1Foucault e a modernidade: exigências para a educaçãoA educação sob o signo da biopolítica: da resistência às formas de controle à autoconstituição de nós mesmos índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Inter Ação

versão impressa ISSN 0101-7136

Resumo

CASADEI, Eliza Bachega. Historical photographs as disciplinary devices: power over the speech of others in the school context. Rev. Inter Ação [online]. 2015, vol.40, n.1, pp.67-83. ISSN 0101-7136.  https://doi.org/10.0104/interacao.2015.401.05.

This article refers to Michel Foucault's ideas in order to analyze the appropriation of historical images in school textbooks. Firstly, we discuss the conditions of the production of the photographic image itself, which, not infrequently, unites strategies of power with those of seeing and acting. Then, we talk about the production conditions of the reappropriation of these images when they are reinserted in school textbooks and other discursive contexts. In this respect, Foucault's ideas provide pedagogical tools which increase students‟ knowledge by problematizing the construction of knowledge.

Palavras-chave : Foucault; Photography; History; Power; Discursive Strategies.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )