SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 número1Lourenço Filho e a nacionalização do ensino primário (1917-1945)A resposta de Alceu Amoroso Lima ao inquérito expedido pelo Ministério da Educação e Saúde Pública em 1936: um intelectual em defesa dos "princípios pedagógicos" católicos índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Inter Ação

versão impressa ISSN 0101-7136

Resumo

MARTINEZ, Domenica. Education teacher training of elementary school in Brazil: reflections on time and experience (1870-1950). Rev. Inter Ação [online]. 2016, vol.41, n.1, pp.23-42. ISSN 0101-7136.  https://doi.org/10.5216/ia.v40i3.35613.

The goal of this article is to study some changes of teacher training courses for elementary education promoted in Brazil, between the 1870s and 1950s, especially with regard to time and experience; from an initial historical revision; based on a bibliographic and documental research. Some contradictions of these concepts are highlighted, specifically, regarding the accelerated and interposed extension and curricular changes in teacher training to school promotion for all, especially, of technical-instrumental features.

Palavras-chave : Teacher Training; Elementary Brazilian Education; Time; Experience.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )