SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.42 número2A formação do trabalhador e da trabalhadora numa perspectiva FreirianaPaulo Freire no âmbito da pesquisa: os círculos dialógicos investigativo-formativos como possibilidade de reinvenção dos círculos de cultura e auto(trans)formação permanente com professores índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Inter Ação

versão impressa ISSN 0101-7136versão On-line ISSN 1981-1802

Resumo

COSTA, Iany Elizabeth da. The contribution of Paulo Freire’s ideas in the process of empowerment of the youth from Quilombo of Paratibe, João Pessoa - PB: an analysis of the experience from the Social Project Paratibe em Ação. Rev. Inter Ação [online]. 2017, vol.42, n.2, pp.500-518. ISSN 1981-1802.  https://doi.org/10.5216/ia.v42i2.44016.

This article analyses the contribution of Paulo Freire’s ideas to the process of empowerment of the youth from the Quilombola community of Paratibe, João Pessoa - PB, based on some practices in Popular Education in the social project Paratibe em Ação. We seek to demonstrate how the educational practice founded on Freire’s ideas contributes to the process of reinforcement of identity and culture of the quilombola youth. In order to accomplish this intent, we highlight Freire’s contribution from the analysis of the experience from the social project Paratibe em Ação based on literature review and interviews, so we can understand the importance of the quilombola empowerment through an emancipating education.

Palavras-chave : Paulo Freire; Quilombola Youth; Empowerment; Paratibe em Ação.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )