SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número29Escola e ciência; família e distração: a pedagogia portuguesa no ingresso do século XXTransdisciplinaridade: descondicionando o olhar sobre o conhecimento: a criação do Instituto de Estudos Avançados da UFMG, as pesquisas transdisciplinares e os novos paradigmas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação em Revista

versão impressa ISSN 0102-4698

Resumo

GOUVEA, Maria Cristina Soares. A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935). Educ. Rev. [online]. 1999, n.29, pp.97-108. ISSN 0102-4698.

The research studies the representations for the school present in the literary production destined to the children, between 1900 and 1935, in Brazil. It is been studied how the texts progressively built the image of a child at school centered to the childhood work and seen as a playful place, where the apprenticeship was understood as a pleasant exercise, extended to all the children. One verifies that the texts built the image of a model school, identified as a scientific modernizing ideal whose pedagogical translation stated its elf in the “escola-novistas” proposals.

Palavras-chave : History; School; Childhood; Literature.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )