SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 número03Letramento digital e formação de professoresConteúdos hipermodais para fins de aprendizagem: usos em contexto pelos alunos índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação em Revista

versão impressa ISSN 0102-4698

Resumo

PAIVA, Vera Menezes de O.. Ambientes virtuais de aprendizagem: implicações epistemológicas. Educ. Rev. [online]. 2010, vol.26, n.03, pp.353-370. ISSN 0102-4698.

This text presents some epistemological views - objectivism, subjectivism and experientialism - aiming at understanding the concepts of knowledge and learning which underlay the construction of virtual learning environments. It also presents a description of three free learning software - AulaNet, Moodle and TeleEduc - and emphasizes that other internet tools can be added to those virtual educational environments in order to offer more learning experiences. Finally, it concludes that learning environments remove teachers from the learning stage as they can also learn with the students.

Palavras-chave : Epistemology; Virtual Learning Environments; Collaborative Network.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )