SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número01A ordem do discurso jornalístico sobre educação: uma análise das matérias da Folha de S. Paulo de 1996 a 2006Um olhar sobre os ajustamentos primários e secundários num contexto de educação infantil índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação em Revista

versão impressa ISSN 0102-4698

Resumo

VENERA, Raquel Alvarenga Sena. O funcionamento de tipologias discursivas em livros didáticos de história. Educ. Rev. [online]. 2013, vol.29, n.01, pp.121-150. ISSN 0102-4698.

This article is part of the results of a doctoral research entitled “Education Discourses in the construction of subjectivities of citizenship and implications in the Teaching of History: a possible jazz”, whose specific aim was to examine the operation of educational discourses, after the political liberalization policy, in the History textbooks indicated for the final years of fundamental education by the Textbook Guide-2005. The research methodology focused on the Discourse Analysis, AD, the French line, and this way enabled the understanding of the discursive operation of the two textbook collections most chosen by teachers in the municipality of Itajaí, state of Santa Catarina: “Nova História Crítical”, by Mário Furley Schimidt, published by Editora Nova Geração; and “História & Vida Integrada”, authored by Nelson Piletti and Claudino Piletti, Attica publishers. Through different ways, the textbooks operate the meanings of democracy, citizenship and regulation of senses of the subjectivities in process.

Palavras-chave : Education; Educational Policies; Textbook.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )