SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34A PRÁTICA DA GESTÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NO SERVIÇO SOCIAL DA INDÚSTRIA NO ESTADO DA BAHIAE AGORA, QUEM SOU EU? VOU ME LEMBRAR, SE PUDER! ESTOU DECIDIDA!: (DES)CONSTRUÇÕES IDENTITÁRIAS DE UMA PROFESSORA QUE ENSINA SOBRE CIÊNCIAS índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação em Revista

versão impressa ISSN 0102-4698versão On-line ISSN 1982-6621

Resumo

RIBEIRO, Márden de Pádua  e  ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. INTRODUCTION DERMEVAL SAVIANI’S MARXIST CONCEPTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN RELATION TO KNOWLEDGE THEMES: CONTRIBUTIONS TO THE CURRICULUM. Educ. Rev. [online]. 2018, vol.34, e186783.  Epub 20-Set-2018. ISSN 1982-6621.  https://doi.org/10.1590/0102-4698186783.

This article brings to light the contributions of the Brazilian educator Dermeval Saviani to the curriculum’s field. To do so, we did a bibliographical research, rescuing Saviani’s Marxist principles in his work, articulating them to the curriculum’s field against the background of knowledge theme. The paper also uses Saviani commentators to present a more complete and diverse analysis. Rescuing Saviani’s contributions to the curriculum is important at a time when the field moves away from the knowledge theme (MOREIRA, 2001, 2002, 2007, 2010, 2012) by prioritizing articulations with the culture under a sharply post-structuralist bias. Thus, the conceptions of Dermeval Saviani remain current and controversial to the field, because they defend a conception of knowledge that embraces principles of universality and prioritizes the curriculum’s necessity as a vector of transmission of knowledge considered as patrimony of humanity.

Palavras-chave : Curriculum; Dermeval Saviani; Knowledge.

        · resumo em Português     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )