SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número02Governação global e diretrizes internacionais para a educação na União EuropéiaEducação escolar indígena: para uma discussão de cultura, criança e cidadania ativa índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Perspectiva

versão impressa ISSN 0102-5473

Resumo

TONET, Ivo. Educating for citizenship or for freedom?. Perspectiva [online]. 2005, vol.23, n.02, pp.469-484. ISSN 0102-5473.

This paper intends to show the radical difference between the concepts of citizenship and human emancipation. We will try to demonstrate that the first is an essentially limited form of freedom because it is linked, inextricably, to sociability based on capital. The second is a form of limitless freedom that allows the possibility for mankind’s infinite self construction. Accordingly, this paper also intends to argue that educational activities that seek to contribute to the construction of free people should be related to human emancipation and not with citizenship.

Palavras-chave : Libertarian Education; Citizenship; Liberty.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )