SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número02Currículo Interdisciplinar: contradições, limites e possibilidadesFormação inicial e a manifestação dos acadêmicos sobre a relação teoria prática índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Perspectiva

versão impressa ISSN 0102-5473

Resumo

OLIVEIRA, Thiago Ranniery Moreira de  e  PARAISO, Marlucy Alves. Currículo, cultura e crueldade: para compor uma ética com Antonin Artaud e o teatro. Perspectiva [online]. 2013, vol.31, n.02, pp.615-644. ISSN 0102-5473.

This article seeks in the lines of force of Antonin Artaud's Theatre of Cruelty and in the Philosophy of Difference of Gilles Deleuze elements to compose an ethics of cruelty curriculum. So, this text develops the argument that the cruelty of life forms and cruel forces of life allow to feed the requirement of an ethics of the curriculum cruelty. Thus, it present the ethical and the cultural dimensions of the cruelty from the double forms/ forces put into play in the Theatre of Cruelty. It extracts, thus, an ethics of the cruelty curriculum that works from two movements: to give account of selfengendering of life forms in a curriculum and to think the fruitful movements that enable the ongoing invention of ways of living.

Palavras-chave : Theories of Curriculum; Cultural Content of the Curriculum; Philosophy of Education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )