SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.35 número3Concepções de professoras sobre suas práticas pedagógicas utilizando o tipo textual narrativo antes e após um programa de intervenção metatextualIdentidades de Gênero em Classe: o uso do cinema no combate à homofobia nas escolas de Brasília - DF índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Perspectiva

versão impressa ISSN 0102-5473versão On-line ISSN 2175-795X

Resumo

PASTORIZA, Bruno  e  PINO, José Claudio Del. A brief essay on time, subject and the ways of looking at history: Foucault and Cortázar. Perspectiva [online]. 2017, vol.35, n.3, pp.803-816. ISSN 2175-795X.  https://doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n3p803.

In this essay, different understandings in education field about the history’s subject and time are addressed from Julio Cortázar’s fiction literature and Michel Foucault’s effective history. Starting with a cotazarian short story, time and subject are discussed as constituted in historical context. These cortazarian’s ideas are articulated with foucaultian denial of subject doubles and time as a motor of history. Foucault and Cortázar are taken to problematize education field and to reconstruct time and subject conceptions.

Palavras-chave : Literature; Education; Knowledge.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )