SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.53 número39As tropelias e assuadas de escolares e garotos na cidade do Rio de Janeiro entre os séculos XIX e XXEducação jesuítica na América Portuguesa: a dispensa das leis positivas e a racionalidade mercantil índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Educação em Questão

versão impressa ISSN 0102-7735versão On-line ISSN 1981-1802

Resumo

CAMPELO, Maria Estela Costa Holanda. Psicogênese da língua escrita: referência fundamental para a compreensão do processo de alfabetização. Rev. Educ. Questão [online]. 2015, vol.53, n.39, pp.186-217. ISSN 1981-1802.  https://doi.org/10.5965/1981180253392015186.

This paper analyse the psychogenetic evolution of writings from children in the public school of Elementary education in Rio Grande do Norte, with reference to the research of Emilia Ferreiro and fellow workers. The gathering of oriented writings was based on The Inquiry Method, adapted from the clinical method of Piaget.The research corpus containsessential writings within a finite collection of productions, built up over 20 years of research on the psychogenic production of writings by children in the process of literacy.In the results of this paper, the characterization of conceptualization levels of written language stands out, the hypothesis built and its illustrations to the writings produced by the research subjects.

Palavras-chave : Psychogenetical Studies; Public school; Rio Grande do Norte.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )