SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.61 número68Quem não cola não sai da escola? Bricolagem de estudantes do ensino médioA atuação do jornalismo na construção da legitimidade da participação de duas organizações da sociedade civil nas políticas nacionais de educação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Educação em Questão

versão impressa ISSN 0102-7735versão On-line ISSN 1981-1802

Resumo

BATISTA, Eduardo Pereira. Time and drama in the daily register and pedagogical documentation. Rev. Educ. Questão [online]. 2023, vol.61, n.68, e-32758.  Epub 05-Dez-2023. ISSN 1981-1802.  https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68id32758.

A disconcerting question, an enigmatic look, an uncomfortable silence, an unbridled mischief, an unexpected gesture, a speech that exposes the knowledge and the subject of the educational scene can become the starting point for composing a short narrative about what we do and what we suffer daily in the company of children in a preschool. From the link between the theoretical contributions from childhood pedagogies and literary and theatrical criticism, in this article, I seek to describe the three moments of the daily record and pedagogical documentation, indicating the possibility of narratively transfiguring the experience lived with children. I also argue that the transfiguration of the daily record into pedagogical documentation constitutes an ethical-political attitude, insofar as, by bringing to light the experience lived among the subjects of the educational scene, it exposes the principles of action embodied by the teacher in his/her pedagogical practice.

Palavras-chave : Childhood education; Time; Daily register; Pedagogical documentation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )