SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número24O efeito de 248 escolas de nível médio no vestibular da UFMG nos anos de 1998 1999 e 2000A avaliação na educação básica: ampliando a discussão índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Estudos em Avaliação Educacional

versão impressa ISSN 0103-6831

Resumo

BEKMAN, Roberto M.. Aplicação dos blocos incompletos balanceados na Teoria de Resposta ao Item. Est. Aval. Educ. [online]. 2001, n.24, pp.119-136. ISSN 0103-6831.

The article presents the Balanced Incomplete Blocks (BIB) as a possible solution to the problem of how to distribute a great number of questions (appropriete to get broad information on education) in test booklets with few questions (appropriete to the students). The way of distributing the questions among Balanced Incomplete Blocks is especially useful when used together with analyses considering the Item Response Theory (IRT) as a way to make the display of the questions uniform so as to obtain more accurate results. In this sense several examples of Balanced Incomplete Blocks are presented thaof different relations between the number of question in the students’ test blooklets  and questions of the study.

Palavras-chave : Item Response Theory; Balanced Incomplete Blocks (BIB); Test Construction.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )