SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número35Avaliação de Instituições de Ensino Superior: discutindo a necessidade de diretrizes metodológicas e estratégias de implantaçãoPráticas avaliativas consideradas positivas por alunos do Ensino Superior: aspectos didático-pedagógicos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Estudos em Avaliação Educacional

versión impresa ISSN 0103-6831

Resumen

ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Estudo sobre o viés de itens em testes de rendimento: uma retrospectiva. Est. Aval. Educ. [online]. 2006, vol.17, n.35, pp.115-134. ISSN 0103-6831.

This paper discusses the origin of systematic studies concerning items bias in achievement tests, emphasizing the proceedings most frequently used in such activities and emphasizes the concept of the term “differential item functioning” (DIF) characterizing it as adverse or benign to a specific demographic group. It also gives prominence to the existence of uniform or consistent DIF as well as non-uniform or inconsistent DIF. It finally emphasizes the central idea: the presence of DIF is a factor of injustice in educational evaluation.

Palabras clave : Achievement Tests; Differential Item Functioning (DIF); Educational Evaluation.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )