SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número43Alunos com Necessidades Educacionais Especiais (NEEs): avaliar para o desenvolvimento pleno de suas capacidades índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Estudos em Avaliação Educacional

versão impressa ISSN 0103-6831

Resumo

ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Psicometria Moderna:características e tendências. Est. Aval. Educ. [online]. 2009, vol.20, n.43, pp.319-340. ISSN 0103-6831.

This paper intends to describe the new trends of Modern Psychometry, summarized in the massive use of the unidimensional models of the Item Response Theory (IRT). We presented a brief historic review of the IRT, the four unidimensional models of IRT, the two main theorical assumptions of the IRT - unidimensionality and local independence of the items - and the statistical technique more adequate to its verification - the factorial analysis. We emphasized the steps for estimation of the metric parameters of items and the individual aptitude, the respective tests for the verification of the adjusted model and, finally, we presented some basics ideas on the item information function.

Palavras-chave : Psychometry; IRT; Course Evaluation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )