SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número54Avaliações externas e qualidade na educação básica: articulações e tendênciasTeoria da resposta ao item: uma análise crítica dos pressupostos epistemológicos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Estudos em Avaliação Educacional

versión impresa ISSN 0103-6831

Resumen

AMARO, Ivan. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Est. Aval. Educ. [online]. 2013, vol.24, n.54, pp.32-55. ISSN 0103-6831.

This article discusses the repercussions and tensions generated by external assessments of public schools in the Baixada Fluminense - RJ. The study focuses on the issue of access, analysis and understanding of the results of the Índice de Desenvolvimento da Educação (Education Development Index), as well as the impact on the systems and schools. A preliminary analysis based on interviews points to the identification of impacts on school organization and teacher pedagogical work with neotechnicist, managerial and regulatory characteristics, which causes concern. In spite of our critical analysis, external assessment can also be seen as possibilities rooted in the concept of negotiated quality.

Palabras clave : External Assessment; Accountability; Teaching Quality; Prova Brasil.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )