SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33PRODUÇÕES SOBRE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM E DESENVOLVIMENTO NA EDUCAÇÃO INFANTILFEEDBACK ON-LINE NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE LÍNGUAS: ESTADO DA ARTE índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Estudos em Avaliação Educacional

versão impressa ISSN 0103-6831versão On-line ISSN 1984-932X

Resumo

SANTOS, JULIANO VILMAR; PLACIDO, REGINALDO LEANDRO  e  SOBRINHO, SIDINEI. NINTH GRADE PUPILS’ UNDERSTANDING ABOUT THE PORTUGUESE TEST OF PROVA BRASIL. Est. Aval. Educ. [online]. 2022, vol.33, e07492.  Epub 01-Set-2022. ISSN 1984-932X.  https://doi.org/10.18222/eae.v33.7492.

This article aims to understand the role of the Portuguese test of Prova Brasil from the perspective of ninth grade pupils. The data come from qualitative research conducted in the master’s degree in Education in 2017 and used collective interviews with pupils from a school in the Médio Vale do Itajaí. The theoretical contributions dialogue with Bakhtin’s circle enunciation theory. The results indicate that, for the subjects investigated, Prova Brasil’s role is to control schools, focusing on “teaching correctly”, linking the quality of education to the results obtained in the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica [Basic Education Development Index].

Palavras-chave : EDUCATION ASSESSMENT; EXTERNAL EVALUATION; PROVA BRASIL; PORTUGUESE LANGUAGE..

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )