SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.04 número13A velha e a nova questão de avaliaçãoExame Nacional de Cursos: da polêmica a ações índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versión impresa ISSN 0104-4036

Resumen

COUTINHO, José Maria. Por uma educação multicultural: uma alternativa de cidadania para o século XXI. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 1996, vol.04, n.13, pp.381-392. ISSN 0104-4036.

This article deals with the conflict between two approaches to education in Brazil: multiculturalism and ethnocentrism. We maintain that ethnocentrism forges the homogenization of Brazil's multiple cultures and strengthens social inequality in which, victimizes Afro-Indian and mixed blood children from the popular classes and favors white children from middle and upper classes. We take the position that multicultural education reduces school failure of excluded ethnic children, improves the quality of teaching and promotes the citizen emancipation of popular classes.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )