SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.09 número30Competência política da escola públicaA comunicação na avaliação de desempenho docente do ensino superior índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036

Resumo

ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Avaliação dos Programas Estaduais de Qualificação Profissional (PEQ’s): uma revisão conceitual do Modelo 3ER. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2001, vol.09, n.30, pp.43-56. ISSN 0104-4036.

The present paper proposes a review of the concepts used by Andriola (1998) in the model 3ER, among them we stand out efficiency, efficacy, social effectiveness and employment. Those concepts are adopted by the Secretariat of Professional Formation and Development (SEFOR) from the Work Ministry (MTb) and give directions to the process of evaluation of the State Programs of Professional Qualification (PEQ's). Changes in the efficiency and efficacy are proposed, and new concepts of functionality and quality are presented, components of a new theoretical and orienting model of the PEQ's evaluation process.

Palavras-chave : Evaluation; PEQ's; Quality; Functionality; Efficiency; Efficacy.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )