SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número69Novas Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores e algumas novas ficções na leitura da escolaRupturas urgentes em educação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036

Resumo

MARTINS, Rafael D'Almeida  e  LOTTA, Gabriela Spanghero. Capital social e redes sociais como alternativa para análise de políticas públicas de educação: o caso de Icapuí-CE. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2010, vol.18, n.69, pp.843-860. ISSN 0104-4036.

This paper aims to analyze the process of implementation and universalization of the elementary education policy in the municipality of Icapuí-CE, based on the concepts of social capital and social networks. From these concepts, we studied the actions of the Secretary of Education as a case of successful public policy making through participatory management, democratic and decentralized, heavily based on social relationships between the community and the public who have been benefited by the existence of high levels of civic engagement and strong community ties arising during the process of political emancipation of the municipality. It shows that the socio-historical context and the social networks were sufficient to create and mobilize the social capital existing in the community and thus able to develop actions for social transformation.

Palavras-chave : Social Capital; Social Networks; Municipal Policy of Education; Icapuí.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )