SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número78Avaliação em educação: uma discussão de algumas questões críticas e desafios a enfrentar nos próximos anosBayesian computerized adaptive testing índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versión impresa ISSN 0104-4036

Resumen

KLEIN, Ruben. Alguns aspectos da Teoria de Resposta ao item relativos à estimação das proficiências. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2013, vol.21, n.78, pp.35-55. ISSN 0104-4036.

This paper deals with the importance of the error measurement both in the Classical Test Theory and in the Item Response Theory (IRT) and about some aspects related to the estimation of the proficiencies under the IRT logistic models. The paper shows that only in the 3 parameter model, the consistency of the response pattern affects the estimation of the proficiencies. The paper also shows the importance of having adequate tests to the student or population.

Palabras clave : Classical Test Theory; Item Response Theory (IRT); Measurement Error; Proficiency; Maximum Likelihood Estimator (MLE); Expected a Posteriori Estimator (EAP); Response Pattern.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )