SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número85Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/famíliaA instituição da reserva de vagas na universidade pública brasileira: os meandros da formulação de uma política índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versión impresa ISSN 0104-4036

Resumen

BARROS, Aparecida da Silva Xavier. Vestibular e Enem: um debate contemporâneo. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2014, vol.22, n.85, pp.1057-1090. ISSN 0104-4036.

This article analyzes the most significant transformations that have occurred in the process of admission to undergraduate courses in Brazil. The theoretical foundation was based on discussing interests often hidden and present in the selection tools. As regards the methodological aspects, this is a descriptiveanalytical nature research. The results show that our selective processes of access to University, guided by an individualistic and competitive logic, set success almost exclusively as an individual responsibility, and it will dissemble an entire set of determinants factors for the approval of students.

Palabras clave : Educational Policies; Entrance Examination; Enem.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )