SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número88Imagens representacionais das políticas públicas à educação e à saúde, no imaginário de um grupo de idosos da comunidade Quilombola−Kalunga, de Monte Alegre de GoiásOs docentes da Universidade Federal do Ceará e a utilização de alguns dos recursos do sistema integrado de gestão de atividades acadêmica (SIGAA) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036

Resumo

COSTA, Patrícia  e  FERRAO, Maria Eugénia. On the complementarity of classical test theory and item response models: item difficulty estimates and computerized adaptive testingSobre a complementaridade da teoria clássica dos testes e dos modelos de resposta ao Item: estimativas da dificuldade do item e testes adaptativos computarizados. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2015, vol.23, n.88, pp.593-610. ISSN 0104-4036.  https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000300003.

This study aims to provide statistical evidence of the complementarity between classical test theory and item response models for certain educational assessment purposes. Such complementarity might support, at a reduced cost, future development of innovative procedures for item calibration in adaptive testing. Classical test theory and the generalized partial credit model are applied to tests comprising multiple choice, short answer, completion, and open response items scored partially. Datasets are derived from the tests administered to the Portuguese population of students enrolled in the 4th and 6th grades. The results show a very strong association between the estimates of difficulty obtained from classical test theory and item response models, corroborating the statistical theory of mental testing.

Palavras-chave : Generalized partial credit; Item response model; Classical test theory; Educational assessment.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )