SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 número97Aprender a conviver, sem violência: o que dá e não dá certo?Políticas docentes e qualidade da educação: uma revisão da literatura e indicações de política índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036

Resumo

VARGAS, Jorge Luis Yangali. Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2017, vol.25, n.97, pp.918-942.  Epub 23-Jan-2017. ISSN 0104-4036.  https://doi.org/10.1590/S0104-40362017002500988.

In this paper we approach the intercultural approach in education. We start from the analysis of one of the most important products produced since the Peruvian education system took the intercultural approach. From a decolonial perspective, we propose three paths we should take if we want the intercultural approach not to be a burden for the indigenous population and rather to constitute itself as an emancipatory project for all Peruvians: curricularizing local knowledge, rethinking interculturality not only for ethnic territories, and imposing the learning of native languages in not intercultural schools.

Palavras-chave : Education; Intercultural; Decoloniality; Language; Territory.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )