SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 número100Qualidade na educação superior: uma revisão teórica da evolução conceitual no campo da educação superiorDemocratizando o acesso ao ensino superior: classificação brasileira de cor/raça no debate sobre a ação afirmativa índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036versão On-line ISSN 1809-4465

Resumo

FIGUEIREDO, Dalson; CARMO, Erinaldo; MAIA, Romero  e  SILVA, Lucas. Horses also fall: treaty of IDEB’s inconsistencies. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2018, vol.26, n.100, pp.552-572. ISSN 1809-4465.  https://doi.org/10.1590/S0104-403620180026001178.

This article analyzes the inconsistencies of the results of the IDEB 2015 related to public education. Methodologically, we use descriptive and multivariate statistics. The findings indicate that: 1) high pass rate artificially inflates the IDEB’s magnitude; 2) there is no correspondence between the performance of the IDEB at different levels of education; 3) there is no correlation between the position in the IDEB and in the ENEM; Together, these methodological limitations compromise the validity of the published inference and justify the existence of doubts about the assessment model adopted by INEP.

Palavras-chave : Evaluation; Basic education; Public education; IDEB.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )