SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número111Pesquisa como princípio educativo: uma metodologia de trabalho para a Educação de Jovens e AdultosResiliência ao lidar com a COVID-19: perspectiva universitária em uma região brasileira de saúde de baixa renda índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036versão On-line ISSN 1809-4465

Resumo

ARIAS-ORTEGA, Katerin  e  QUINTRIQUEO, Segundo. Tensiones epistemológicas en la implementación de la Educación Intercultural Bilingüe *. Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2021, vol.29, n.111, pp.503-524.  Epub 30-Mar-2021. ISSN 1809-4465.  https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802249.

The article seeks to investigate the existing epistemological tensions between the mentor teacher and traditional educator (Mapuche sage), in the implementation of Bilingual Intercultural Education (EIB) in three schools in La Araucanía, Chile. The methodology used is qualitative research, through the application of semi-interviews directed to mentor teachers and traditional educators in charge of implementing the IBE. The main results show that there is a colonial educational relationship between the mentor teacher and the traditional educator, which limits the implementation of IBE. These tensions are associated with practices of minorization, asymmetry and hegemony of Western Eurocentric rooted school knowledge on the Teaching of the Mapuche language and culture.

Palavras-chave : Educational Relationship; Colonial education; Intercultural education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )