SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 número115O que dizem os atores estratégicos sobre a relação entre o Sistema de Avaliação Educacional do Estado de Pernambuco e a qualidade educacional?Conteúdo de Ciências Naturais no Ensino Primário no passado recente em Santiago del Estero: uma análise das regulamentações nacionais e provinciais índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

versão impressa ISSN 0104-4036versão On-line ISSN 1809-4465

Resumo

OLIVEIRA, Helen Vieira de; PINHO, Dina Maria Vieira  e  SENNA, Luiz Antônio Gomes. Public policies in literacy: a dialogue with the national literacy evaluation test and the Programa Mais Alfabetização (Plus Literacy Program). Ensaio: aval. pol. públ. educ. [online]. 2022, vol.30, n.115, pp.334-353.  Epub 05-Abr-2022. ISSN 1809-4465.  https://doi.org/10.1590/s0104-40362022003002686.

Recurrent results of failure of literacy in Brazil and public policies associated to it are objects of discussion in this paper, which analyses links between external evaluation resources, public policies, and everyday pedagogical practices. Analysis is made upon the official program named Programa Mais Alfabetização (“Plus Literacy Program”), implemented in 2018 as an answer to low levels of skills attested through the results of Avaliação Nacional de Alfabetização (National Literacy Evaluation Test). Based on specific literature, this paper presents a theoretical survey on public policies dedicated to literacy in Brazil and on the external evaluation of student learning. Observed documentation shows, in synthesis, that the program, specifically designed as an answer to external evaluation results, tends to focus on teacher’s education and practical activities, on controlling and on monitoring of pedagogical practices.

Palavras-chave : Literacy; External Evaluation; Public Policies.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )