SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número16Esclarecimento, desencantamento e instrumentalização da vida e a onda de corporalidadeCultura escolar, cultivo de corpos: Educação Physica e Gymnastica como práticas constitutivas dos corpos de crianças no ensino público primário de Belo Horizonte (1906 - 1920) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educar em Revista

versão impressa ISSN 0104-4060

Resumo

GARANHANI, Marynelma Camargo  e  MORO, Vera Luiza. A escolarização do corpo infantil: uma compreensão do discurso pedagógico a partir do século XVIII. Educ. Rev. [online]. 2000, n.16, pp.109-119. ISSN 0104-4060.

Among several body conceptions which are presented in philosophy history and which influenced by educational thinking, the present paper aims at discussing the moment at which the body started to be perceived in its scientific-biological and psychological aspects, at the same time that the process of school education in infancy started, and the child was introduced in the scientific studies. This study is important as this reflection is important to the educators´ formation which hasn’t given priority to discussions about that subject.

Palavras-chave : Body; Schooling and Infancy.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )