SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número32Pedagogia e complexidade: diálogos preliminaresParadigma da ciência, do saber e do conhecimento e a educação para a complexidade: pressupostos e possibilidades para a formação docente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Educar em Revista

versión impresa ISSN 0104-4060

Resumen

RAMOS, Roberto. A educação e o conhecimento: uma abordagem complexa. Educ. Rev. [online]. 2008, n.32, pp.75-86. ISSN 0104-4060.

Brazilian Education, independently of government policies and development models, has experienced a deadlock. Its move is especially through the Cartesian method, which promotes fragmentation of knowledge. It divorces the object and the subject, in a perfect decoupling. We need a reflection and an evaluation. The Paradigm of Complexity, by Edgar Morin, has theoretical and methodological resources, to rethink the educational process as a complex process.

Palabras clave : Education; Knowledge; Complexity.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )