SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número34Formação inicial de professores de ciências: perspectiva discursiva na educação CTSProfissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educar em Revista

versão impressa ISSN 0104-4060

Resumo

NASCIMENTO, Silvania Sousa do. Memórias e posições enunciativas na formação de professores para as séries iniciais do ensino fundamental. Educ. Rev. [online]. 2009, n.34, pp.149-166. ISSN 0104-4060.

This article aims at identifying, through the discoursive memories and enunciative positions of Pedagogy undengraduate students, the indicators of the construction of a teacher-author. The method of analysis is based on the reflections of Pêcheux (1999) and Foucault (2000). The universe studied consisted of 121 portfolios, selected randomly from 268 students in Pedagogy between 2002 and 2005, taking the Principles of the Science of Nature and Methodology of Phy-sics Education subjects. The analysis of the portfolios of the classes indicates a change in the discoursive position of licensing pointing to a gradual creation of a professor identity.

Palavras-chave : Training Teacher; Discoursive Memory; Discoursive Position; Analysis of Discourse; Science Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )