SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número37De Abelardo até a classificação de Xangai: as universidades e a formação dos docentesPor uma pedagogia da pesquisa educacional e da formação de professores na universidade índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educar em Revista

versão impressa ISSN 0104-4060

Resumo

GOERGEN, Pedro. Educação instrumental e formação cidadã: observações críticas sobre a pertinência social da universidade. Educ. Rev. [online]. 2010, n.37, pp.59-76. ISSN 0104-4060.

The paper examines the relationship between university and society from an approach based on instrumental education and civic education. It is argued that the university's social pertinence must address the criteria that its contributions seek to foster, such as social justice and democracy. Restricted to the aspect of teaching, under the conceptual framework of instrumental education and citizen education, the text suggests that it is not up to the university to promote an instrumental education focused on student's adaptation to the social and economic reality, but to shape autonomous, critical and reflexive citizens who are socially competent.

Palavras-chave : University; Social Pertinence; Instrumental Education; Citizen Education; Subjectivity.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )