SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número47As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisaImplementação da Lei 10.639/2003: mapeando embates e percalços índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educar em Revista

versão impressa ISSN 0104-4060

Resumo

SILVA, Paulo Vinicius Baptista da  e  SOUZA, Gizele de. Relações étnico-raciais e práticas pedagógicas em educação infantil. Educ. Rev. [online]. 2013, n.47, pp.35-50. ISSN 0104-4060.

The paper discusses the pedagogical practices observed in a Municipal School of Early Childhood Education (EMEI) of Southern Brazil, from data collected for the national survey “Pedagogical practices with ethnic-racial relations in the school from the perspective of Law 10.639/2003”. The observed teaching practices focused mainly on Children’s Literature and the images that circulate in school. The results were compared with those from other studies on racial relations and Kindergarten, analyzing teaching practices. The analysis points to effective recovery of the black population, but at the same time a number of limitations and internal contradictions in school.

Palavras-chave : Pedagogical Practices; Race Relations; Early Childhood Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )