SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número31As tecnologias de comunicação e informação na escola; relações possíveis... relações construídasEconomia e educação: a contribuição de Álvaro Vieira Pinto para o estudo histórico da tecnologia índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478

Resumo

GOMEZ ESPINOZA, Laura Macrina. El desplazamiento de prácticas impresas y la apropiación de prácticas digitales. Un estudio con alumnos del bachillerato tecnológico aprendiendo a usar la computadora en la escuela. Rev. Bras. Educ. [online]. 2006, vol.11, n.31, pp.58-79. ISSN 1413-2478.

Presents a qualitative research on the literacy practices of eight dyads of high school students, whom use the computer to accomplish their school tasks. The article analyses literacy events recorded in audio and videotape from a sociocultural perspective. It reveals that the students develop different literacy practices according to the kind of production and knowledge of softwares needed to accomplished their school tasks. It concludes that the new technologies of communication provide access to worlds of multiple ways of reading and writing, based on those we already know, but that education should not omit its role in the formation of critical and competent readers and creative and versatile writers; after all, computers do not teach how to read and write electronically.

Palavras-chave : Literacy Practices; ICT; Computers; High School Students; Sociocultural Approach; Qualitative Research.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )