SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número36Fórum dos Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação: apontamentos históricosA articulação entre conhecimento tácito e inovação tecnológica: a função mediadora da educação índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de Educação

versión impresa ISSN 1413-2478

Resumen

SOUZA, Maria Antônia de. A pesquisa sobre educação e o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) nos Programas de Pós-Graduação em Educação. Rev. Bras. Educ. [online]. 2007, vol.12, n.36, pp.443-461. ISSN 1413-2478.

This article analyses research projects which deal with education in the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), defended in postgraduate programmes in education in Brazil, highlighting the theoreticalmethodological approaches which they employ. The theme education and rural social movements is discussed based on authors like Arroyo, Campos, Gohn, Sposito, Beserra and Damasceno. It demonstrates that the research projects present issues/subjects that have a close relation with the social-educational practices existent in the social movement. It reveals the need for dialogue between the different areas of knowledge, especially education and sociology. It makes use of a qualitative approach and substantiates the analyses in dialectic and historical materialism, especially in the characterization of the MST as an expression of class.

Palabras clave : Research; Education; Rural and Social Movements.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )