SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número39Escola pública para os negros e os pobres no Brasil: uma invenção imperialInstrução e assistência na capitania de Minas Gerais: das ações das câmaras às escolas para meninos pobres (1750-1814) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478

Resumo

DOMINGUES, Petrônio. Um "templo de luz": Frente Negra Brasileira (1931-1937) e a questão da educação. Rev. Bras. Educ. [online]. 2008, vol.13, n.39, pp.517-534. ISSN 1413-2478.

The article analyses how the Brazilian Negro Front (1931-1937) - considered the largest and most important black organization to be projected on the national scene after the abolition of slavery - discussed, questioned and dealt with the issue of education. It can be observed that the leaders of that organization had a critical vision of the lack of public policies for the black population and saw education as a strategic tool for the social integration of this segment of the population. In addition to social integration, education would make possible the elimination of prejudice and, ultimately, would ensure the conditions for the exercise of full citizenship.

Palavras-chave : Negroes; Race Relations; Education; Multiculturalism.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )