SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número48Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivasProgressão continuada, supervisão escolar e avaliação externa: implicações para a qualidade do ensino índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478

Resumo

STOCO, Sergio  e  ALMEIDA, Luana Costa. Escolas municipais de Campinas e vulnerabilidade sociodemográfica: primeiras aproximações. Rev. Bras. Educ. [online]. 2011, vol.16, n.48, pp.663-694. ISSN 1413-2478.

This paper discusses the distribution of public schools in Campinas, São Paulo - Brazil, according to their spatial location and school performance, as source of polling data: GERES 2005 - LOED / FE / UNICAMP <http://www.geres.ufmg.br/> and Vulnerability - NEPO / UNICAMP <http://www.nepo.unicamp.br/vulnerabilidade/>. Using theoretical references that support the concepts of Social Vulnerability, Spatial Segregation, Neighborhood Effects and School Quality, analyzed the distribution of schools within different areas of vulnerability, relating this distribution to the results of their performance measured by "aggregate value". The methodology used was with 1) a description of the variables related to characteristics around the schools, 2) the intersection of performance and features found in these schools. The results revealed that there not is a regular evidence relation between the spatial layout of the schools and their performance.

Palavras-chave : Social Vulnerability; School Quality; Spatial Segregation; Neighborhood Effect.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )