SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23PERMEABILITY OF THE STATE TO PRIVATE ACTORS IN THE PROVISION OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION: WHAT MUNICIPAL PLANS SAY (2014-2024)?EDUCATIONAL INDICATORS IN BASIC EDUCATION ASSESSMENT AND POSSIBLE IMPACTS IN SECONDARY EDUCATION SCHOOLS IN THE CITY OF PORTO ALEGRE, STATE OF RIO GRANDE DO SUL author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Revista Brasileira de Educação

Print version ISSN 1413-2478On-line version ISSN 1809-449X

Abstract

XAVIER, Cristiane Fernanda. Universidade do Povo (1946-1957) educação de adultos e democratização da sociedade no projeto político-pedagógico de Paschoal Lemme. Rev. Bras. Educ. [online]. 2018, vol.23, e230057.  Epub Sep 11, 2018. ISSN 1809-449X.  https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230057.

Este artigo analisa o sentido e as motivações pelas quais Paschoal Lemme (1904-1997) relevou o papel da educação de adultos no processo de democratização da sociedade, evidenciando a reverberação das suas ideias na Universidade do Povo (UP). A partir do entrecruzamento de fontes - relatório, cartilhas e jornais de época, as Memórias de Lemme e parte da sua produção intelectual -, considero que o projeto de sociedade idealizado por Lemme inovou ao associar educação de adultos, participação política e melhoria das condições econômicas dos trabalhadores e que o modelo educativo da UP foi aquele que melhor traduziu as aspirações do Educador.

Keywords : Paschoal Lemme; Universidade do Povo; educação de adultos.

        · abstract in English | Spanish     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )