SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24AVALIAÇÃO DE UM PROGRAMA DE APOIO PSICOSSOCIAL EM RELAÇÃO AOS CONCEITOS DE PERSISTÊNCIA E RETENÇÃO UNIVERSITÁRIATerminalidade específica para estudantes com deficiência na educação superior: práticas (a serem) implementadas? índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

VARGAS, Cláudio Pellini; CUNHA JUNIOR, Carlos Fernando Ferreira da  e  MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. The common basic contents of school physical education in Minas Gerais: an analysis of their contexts of influence. Rev. Bras. Educ. [online]. 2019, vol.24, e240056.  Epub 22-Nov-2019. ISSN 1809-449X.  https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240056.

This research aimed to analyze the contexts that influenced the production of the official curricular document for school physical education in the state of Minas Gerais: the common basic contents. We investigate the political, ideological, and epistemological aspects, adopting the Ball’s policy cycle (apud Mainardes, 2006) method and an unstructured interview script applied to the subjects who elaborated the curriculum proposal. We associated the data to relevant curriculum theories, such as those by Giroux (1997), Apple (2006), Moreira (2010) and Pacheco (2003). As results, we emphasize that the neoliberal influences on the document, as well as the false autonomy given to teachers in the elaboration process, resulted in their devaluation as transformative intellectuals.

Palavras-chave : curriculum; curriculum policy; common basic contents; policy cycle; teaching devaluation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )