SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26Por um cânone escolar antirracista no ensino médio: um olhar aos livros didáticos de PortuguêsRecomendações de boas práticas para mediação da estruturação de trabalhos acadêmicos: um estudo de caso índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

SILVA, Nayara Stefanie Mandarino  e  SANTOS, Elaine Maria. Public instruction in the Pombaline period: within representations. Rev. Bras. Educ. [online]. 2021, vol.26, e260091.  Epub 11-Dez-2021. ISSN 1809-449X.  https://doi.org/10.1590/s1413-24782021260091.

Studies about pombalism are permeated by paradoxes and very often present ideological caricatures. In this sense, it is necessary to revisit the historiography that addresses this period (1750-1777), looking at it from a critical perspective. Therefore, this paper, which deals specifically with public instruction, aims to analyze the representations of Pombaline education reforms found in books and journals. Eight groups of representation emerged from the data reviewed: Pombal as a unifier, liberator of indigenous people, public school creator, revolutionary, efficient, modernizer, promoter of decadence in education, and powerful/centralizer.

Palavras-chave : public instruction; pombalism; representation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )