SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28Knowledge of professional contexts in the development of prospective teachers’ educatorsReflections about the inclusion of gender and sexual diversity issues in indigenous teacher education at the Universidade Federal de Rondônia author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Revista Brasileira de Educação

Print version ISSN 1413-2478On-line version ISSN 1809-449X

Abstract

BARRETO, André Valente de Barros  and  PELBART, Peter Pal. Educação para a potência ou a arte dos bons encontros: três ou quatro ideias sobre Espinosa e educação. Rev. Bras. Educ. [online]. 2023, vol.28, e280032.  Epub May 03, 2023. ISSN 1809-449X.  https://doi.org/10.1590/s1413-24782023280032.

Partindo de algumas das ideias presentes na Ética, como o desejo enquanto essência humana, a teoria dos afetos e o paralelismo psicofísico, exploramos algumas possíveis relações entre a filosofia de Espinosa e a educação, com o objetivo de fazer do processo de ensino-aprendizagem uma experiência somato-afetiva emancipadora baseada nos bons encontros dos corpos-sujeitos com vistas à construção de um percurso ético tanto de discentes como de docentes.

Keywords : Espinosa; filosofia; educação; corpo.

        · abstract in English | Spanish     · text in English | Portuguese     · English ( pdf ) | Portuguese ( pdf )